svensk demokrati är: att vänta ett par decennier sen göra som man vill

Jag är arg, ledsen, frustrerad och besviken. Helt klart! Jag tycker det är äckligt hur centerpartiet vänder kappan efter vinden och slickar moderatarsle! Kärnkraftbeslutet är något som jag var stolt över i den svenska modellen. Att genom ett folkomröstningsbeslut hållt en avvecklingslinje som har varit ett föredöme i internationell miljöpolitik.

Och idag skrevs historia, och tyvärr en mörk sådan. Sverige går ifrån sina principer och river upp beslutet om att avveckla kärnkraften. Jag skäms och tycker det är läskigt. Vart är demokratin påväg? är det verkligen okej att anse att svenska folket fattade fel beslut och sen göra som man själv vill?

Det är inte okej enligt min mening och det öppnar upp för ännu större inskränkningar i den folkliga demokratins legitimitet. Eurofrågan står väl på tur, där regeringen kan anse att folket röstade fel och sen göra som man själv vill.. Och man tror att genom att gå emot folket ska få folk att rösta mer, och bli mer intresserade av politik så tror de fel. Folk bryr sig inte om att engagera sig när det man säger inte räknas ändå.

Varför har man inte haft en folkomröstning till?
Vad är Maud Olofsson, och alla andra i alliansen rädda för?
Trösten är att miljöpartiet vill avbryta det här och låta det gamla stå kvar. Det tycker jag är bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0