man, man, man, man, man, man, kvinna, man, man..

idag tittade jag på en interpellationsdebatt om kvotering och ja, jag är en aning skeptisk till kvotering. Men jag tycker det är bra att man ser problemet att kvinnor skjuts bort från maktpositioner av den enda anledningen att de är kvinnor. Att män ger makt till andra män är en samhällsförankrad sanning och så länge som man inte gör något åt det så säger man att det är okej.

Där välkomnar jag förslagen att staten reglerar och garanterar ett utrymme för båda kön i grupper som har en maktposition, så länge som det inte är en självklarhet, men jag tror också att genom att lagstifta om kvotering i bolagsstyrelser så kommer fler kvinnliga förebilder träda fram vilket ger ett uppsving i fler kvinnor som söker utbildningar och jobb på mansdominerande områden.

Lika mycket är jag också öppen för förslag om kvotering på sjuksköterske och förskoleutbildningar, där män är underrepresenterade. Ett jämlikt samhälle ska vara jämlikt på alal stadium, det handlar inte bara om i maktpositioner.

men det är en lång väg kvar innan vi kommer få en fullständig jämvikt bland kvinnor och män, det är lång väg kvar innan kvinnors kapacitet likställs med mäns, och mäns kapacitet likställs med kvinnans. Men vad historien har visat oss att en mansdominerad värld förblir en mansdominerad värld och med demokratiska styrmedel för man utvecklingen framåt. Ett lagförslag om kvotering är en början, ett steg på vägen. Att skynda på processen till det samhälle som vi alla eftersträvar, där man räknas efter sin förmåga och sin kapacitet, sitt engagemang och sitt driv mer än om man heter Carl eller Carina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0