Osloattacken

Tänkte kommentera lite om mina reflektioner kring det som hänt i Oslo. Även om inte jag kan göra det lika bra som alla andra. Men först och främst måste jag säga att jag tycker det är fantastiskt hur alla sluter upp bako och alla är eniga om att Norge är ett. Det finns inte direkt några politiska motstridigheter utan nu står man starkt, enade och stöttar varandra. Det borde man göra hela tiden.

Sen är själva situationen hemsk, horribel och avskyvärd. Oavsett om det är Al Quaida eller ETA eller som i dethär fallet en "lokal" terrorist är det aldrig okej att attackera det demokratiskt politiska systemet med våld, hot och mord. Det är inte acceptabelt att rikta attacker mot byggnader, politiska institutioner eller människor som symbliserar det politiska systemet. Det är avskyvärt att det ska gå så långt att man mördar människor för att få ut sin poäng - om det ens finns någon vill säga.

Jag ber för människorna i Norge, jag hoppas att de mår bättre imorgon och att vi inte slutar arbeta för en mer demokratisk, mer vänlig och en mer solidarisk värld. Nu om något behöver vi det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0