7 februari, 2012

Idga gick statsministern ut med att jag ska jobba till 75. Nej tack sa jag då. En åldrande befolkning är problematiskt när pensionsystemet inte bär kostnaderna. Men det är inte att jag ska jobba längre som är lösningen. Inte alls. jag blir bara arg när man säger så. Om man istället hade satsat på offentlig sektor, skapat skatteintäkter och fått ungdomar i riktigt arbete istället för i arbetslöshet skapas förutsättningar för ett skattefinansierat pensionssytem. Om man låter alla människor vara med och bära kostnaderna får också alla vara med att dela vinsterna. På lika villkor kan tilläggas. Ungdsomlöner för att sätta ungdomar i arbete leder till lönedumpning och minskade skatteintäkter. Att människor jobbar längre kommer leda till att offentliga utgifter ökar. Arbetsskador och förtidspensioner bland annat.

Systemet är kanske inte perfekt, och det finns en poäng att sätta upp det på agendan, men med detta? Nej, Reinfeldt, tänk om, tänk rätt. Jag har i alla fall tänkt att ha en värdig ålderdom, nöjd efter min samhällsinsats och kunna få vara glad och aktiv med annat än jobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0