blodcentralen imorgon

11:15 ska jag infinna mig på klaratappen nere på karolinen. Jag ska inte tappa blod den här gången utan för första gången så ska jag lämna plasma. Och vad är det undrade jag?  jo wikipedia hade svaret:

Blodplasma, eller enbart plasma är det som återstår av blodet när alla celler har avlägsnats utan att blodet har fått koagulera. Blodplasma består till 90 % av vatten, och dess funktion är att transportera flera viktiga ämnen som cellerna behöver samt de restprodukter som avges från cellerna med undantag av koldioxid och syre. I blodplasman finns även speciella plasmaproteiner med olika funktioner. Immunoglobuliner (antikroppar) och koagulationsproteiner är viktiga komponenter av blodplasma. Fibrinogen är ett annat protein som deltar vid koaguleringen av blodet.

Det där med att lämna tycker jag är lite mysko, för man separerar blodet från plasman och då tar man först ut blodet och sen i en maskin fördelas det och blodet åker in igen. Tänk vad forskningen håller på. Att lämna blodplasma tar också ungefär en timme, vilket känns också ganska läskigt. 1o minuter av att se sitt blod i en plastpåse är inte så farligt, men en timme.. det är ganska lång tid att tänka på hur sitt blod pumpas ut och sen pumpas in. Men jag klarar det, så tuff som jag är.

Har du anmält dig till din blodcentral än då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0