dagens mail.

Hej Magnus. Jag fick höra att du inte vågar gå ur unf trots att du inte är nykterist. Rädd för att göra folk ska bli arg på dig:( [...] Men om du vill fortsätta vara med men inte kan sluta dricka tycker jag att du ska ta lite hjälp. AA kanske är lite skumt, men känner många som går på deras möten och är nöjda och håller sig nyktra:D [...] Så jag tycker att du ska gå ur, eller iaf att ingen ska tro att du är medlem... typ barn på vänersnäs.


Tänka sig vad en vanlig tisdag kan bli. Jag är lite förvånad och förbryllad just nu kan jag säga. Jag har nyttjat alkoholhaltiga drycker sedan sommaren 2008, efter jag gick ur UNF och avsade mig min post som distriktsordförande för UNF Älvsborg.

Varför jag gick ur var på grund av att jag var två millimeter ifrån att bränna ut mig och var tvungen att bortprioritera något, och när det stod mellan unf skola och mig själv så var valet hårt och jobbigt men relativt självklart. Att jag sedan började dricka var av ren tillfällighet (kallad studenten och en "svag" personlighet).

Efter att jag hade flyttat tillbaka från Barcelona så var det under sommaren ett vänersnäsläger och där blev jag ombedd att vara med, och därför gick jag med igen. Betalade medlemsavgiften och höll på medlemslöftet då jag fullkomligt älskar Vänersnäs och vad den instiututionen faktiskt gör.

Sedan så valde jag att inte hålla på löftet mera och därav också drack jag igen, men lat som jag är så har jag inte gått ur organisationen, och därför hade jag glömt av att fortfarande var medlem. Sedemera bad UNF Älvsborg mig i våras att hålla i deras ombudskurs på DÅMet och jag tackade ja, i egenskap av mig själv och den jag är.

Men att nu få ett mail där jag är rädd för att gå ur och att, vad jag tolkar det som, har problem med att hålla mig nykter känns som ett missriktat påhopp fårn en inslöad fanatiker som jag tyvärr inte kan acceptera. Jag är mej själv och har aldrig utgjort mig från att vara någon annan, jag dricker och varken skäms eller är stolt över det faktum. men jag gömmer mig inte och låtsas som ingenting och jag bortförklarar det inte heller.

Sen att folk kan ha problem med att jag som tidgare unfare och förtroendevald inte håller kvar vid de idealen och det faktum att jag har betalat en medlemsavgift som sträcker sig till det datum då jag inte betalar nästa avi får vara deras problem. Jag och min "drastiska" vänding får stå för min moral och mina ideal. Jag är densamma som jag var och jag anser att nykterhetsrörelsen arbetar för en sjuhelsikes bra sak oavsett om jag håller ett medlemslöfte eller inte.

och nej, jag behöver inte gå med i AA..

Kommentarer
Postat av: Anna

Inte kul med sådana mail. Men det finns alltid folk som blir irro på en, vilka val man än gör. Att vara alla till lags är en omöjlighet, även om jag, precis som du, alltid strävar mot det ;-)



Så länge man står rakryggad för sina beslut så är det ingen i världen som har rätt att frågasätta dem. Men, det är klart, att för många av dem som var dina vänner kan det vara provocerande att läsa på din blogg hur mycket du festar...



Men jag vet inte, alla mina vänner som gick ur unf, skulle de inte vara mina vänner längre för att de inte var nykterister... Det vore ju ganska fånigt. Har man inte mer än att man är nykterist gemensamt är det kanske inte mycket till vänskap och då kanske det inte är så mycket att förlora heller...



Hoppas att du får en fin sommar!



Kramkram

2010-06-29 @ 23:36:55
URL: http://anna-panna.bloggagratis.se
Postat av: Magnus

Jag kan förstå hur provokativt det kan vara att man på något sätt spelar för motståndarlaget. Men jag hoppas att jag har fållt en tydlig linje och inte gett människor ett dubbelt budskap.



UNF och hela nykterhetsrörelsen är en sån otroligt bra sak som vi har i Sverige och i världen och jag är glad att den finns och att den gör nytta. Jag är däremot inte en förkämpe i främsta ledet, och det utgör jag mig inte heller för att vara.



jag anser inte personligen att nykterhet eller inte nykterhet står i vägen för en stark vänskap, den historia och de minnen jag delar med många inom rörelsen är de vackraste som jag har i mitt bagage, och jag är tacksam att jag har fått möjlighet att träffa just de människorna. det försvinner inte och det gör inte jag heller.



Man kan festa nyktert.. been there, done that and will do it all over again.

2010-06-29 @ 23:54:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0