skaparglädje - slutdebatt

sådär jag uppdaterar lite mitt i förvirringen av europaparlamentsvalets slutdebatt. Alla tycker ungefär lika och det är diffust vad som faktiskt ska göras för att lösa problemen i Sverige och övriga Europa.

Ja menar vad är viktigt för mig?
  • Solidaritet, att alla ska få vara med och ha lika förutsättningar. Det kvittar om man bor i Spanien, Laxå eller någon by i Afrika, vi är alla människor och där har EU ett bra ekonomiskt försprång att faktiskt kunna hjälpa till. Därför tycker jag inte att slutna gränser är någåt för en handelsunion!
  • Miljön, alla problem som finns idag är något som man inte kan förneka utan måste göra något åt, och det gläder mig att se alla svenska parlamentariker faktiskt enas i att det krävs minskad koldioxidutsläpp. Men en hållbar miljöpolitik handlar om mycket mer än att släcka lampan en timme. Det krävs statliga långsiktiga satsningar istället för marknadens vinstdrivande kortvariga investeringar.
  • Arbetslösheten, I europa är ungdomsarbetslösheten skitstor och jag har inget jobb om jag inte väljer att studera. Och det här med att kunna jobba i spanien, eller för en spansk att arbeta i Sverige är viktigt och en sror tilgång och det tycker jag ska uppmuntras från eus håll. Det krävs direktiv och finansiella medel för att underlätta det där. men jag tycker helt ärligt att det här med att ens tänka tanken i att utländska medborgare ska följa svenska kollektivavtal. Det är för mig skitviktigt. 
Sen finns det andra saker som jag tycker är  viktiga är ju såklart fildelningen, alkoholinförseln och hur mycket makt eu faktiskt ska ha över mig. Men men, vi får se vad som händer. Carl Schlyter får fortfarande min röst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0