vad som stör mig!

jag börjar med att säga att ja, jag gillar EU. Jag gillar grundtanken med fri rörlighet och internationellt förebyggande för fred på många olika samhällsnivåer. Men denna överstatliga, centralstyrda organiation det har blivit det gillar jag inte.



Kan man inte bara låta Irländarna (och alla andra europeiska röster som inte fått komma till tals) få tycka vad dem tycker? Nej, utan då måste EU ha en seriös dyr kampanj för att få dem att ett år efteråt ändra åsikt och rösta ja. Det är sån sandlådepolitik! "Nej du tycker inte som vi andra så då får du inte vara med". Och såklart att Irland vill vara med, när det är dem populära som säger vad som är rätt. Lissabonförslaget är inte något som jag personligen stödjer men det är inte därför jag irriterar mig, nej det är för att man försvagar suveränitetsprinciper och demokratiprocesser. Folkomröstning och ett klart nej, borde vara ett klart nej.

Hela det här visar ju, enligt mig, vad som är det sjuka med den Europeiska Unionen. Den brister där den borde vara som starkast. Den demokratiska aspekten försvinner och vad kommer det leda till? Vad har Europa vart med om tidigare när demokratin undergävts? Är det inte just av den anledningen som EU existerar? Kul att man undergräver sig själva!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0