1 februari, 2012

Idag hade vi seminarium om Globalisering, och dess effekter.
Vi enades ganska snabbt om att det är kapitalism som är drikraften i att utforska och utveckla den globaliserande processen. men vad det är, det vet jag inte.

För min del handlar globalisering om medvetande. Att ens egna medvetande sträcker sig längre än till karlstad, värmland, sverige och europa. Att det jag gör nu påverkar och influerar inte bara andra människor i min närhet utan även många, många andra.

Tycker jag om det som sker? Till viss del absolut. Vi kan se att universella problem sätts upp på en global agenda och måhända att vi inte är där med en lösning nu, så är vi påväg. Växthuseffektens problem tas äntligen på allvar av flera länder och även kontinenter. Vi tar ansvar på lokal nivå för en lobal fråga.

Sen medför ökade transfereringar av människor och kapital att suveräniteten minskar och juridisktionen förlorar i betydelse samtidigt som kryphålen blir fler och större. Trafficking, organhandel och droghandel är effekter på en ökad globalisering, nya problem som inte synts tidigare.

Men samverkan mellan människor är en grundsten i en hållbar fred och välfärd. Globaliseringen visar på ett tydligare samarbete - ett embryo av symbios som är viktigt att ta tillvara på. jag ser transnationella företag som exploaterar naturresurser som en nagel i ögat och en drivkraft som inte går att satsa sina pengar på. Globalisering ska drivas av människor inte av kapitalet, vinstintressen måste vara i sista hand drivkraften i ett globaliserande samhälle. Idag, som imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0