första maj!

Vintern rasat ut bland våra fjällar
drivans blommor smälta ned och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
Snart är sommarn här! I purpurvågor
guldbelagda azurskiftande,
ligga ängarne i dagens lågor,
och i lunden dansa källorne.

Första maj idag, hur underbart är inte det då på en skala? synd att vädret inte är sådär fantastiskt som jag hade hoppats, men det gör ingenting. för vad ska få en på dåligt humör när man hör körsång på tvn och ska på demonstration senare idag? Första maj idag, det är förtusan fantastiskt. våren kommer tillbaka och jag måste erkänna att jag är mer än lycklig över detta faktum. Kanske det tillochmed det blir en mjukglass idag ändå, så inte traditionen bryts helt och hållet.

Det var ju valborg igår också, en mycket trevlig valborg på de flesta sätt. Blev en del att dricka och det fick jag lida för när jag skulle lägga mig senare på natten, men det var fortfarande trevligt. Mycket folk vilket är trevligt och jag är inte helt hundra på i vilken byggnad jag avslutade kvällen. Sen kunde det ha fått sluta på ett bättre sätt, men det ordnar sig alltid. Det är ju trots allt vår och snart sommar, det är ju trots allt maj!

Ja, jag kommer! Hälsen glada vindar
ut till landet, ut till fåglarne,
att jag älskar dem, till björk och lindar,
sjö och berg, jag vill dem återse,
se dem än, som i min barndoms stunder,
följa bäckens dans till klarnad sjö,
trastens sång i furuskogens lunder,
vattenfågelns lek kring fjärd och ö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0